VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG SOM KOMMER ATT HANDLA OM ÖRTERNA I MIN TRÄDGÅRD MEN OCKSÅ OM LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT .T:EX GRÖNA SMOOTHIS OCH INTRESSANTA BÖKER .

fredag 16 mars 2012

GRÖNA SMOOTHIS-BOKTIPS 1

GRÖNA SMOOTHIS
När jag läst boken Grönt för livet av Victoria Boutenko fick jag ide`n till hur jag bättre kunde få ut mer nytta (näring) av mitt odlande (och odlarglädje naturligtvis) från tidig vår till sen höst. Gröna smoothis.I detta sammanhag handlar  det om frukt mixat med gröna blad.Utav denna mix kan man dricka 1-2 l om dan.1/2-1 liter för min del Jag tror det är bäst att variera ingredienserna,så jag odlar allt möjligt grönt + använder även ätligt ogräs.Mer om detta framöver i mitt bloggande.

Dricker du dessa smoothis varje dag kommer du att få en friskare färg i huden. Gröna blad innehåller nämligen många karotinoider.Örter är proppfulla med nyttiga ,aromatiska föreningar (fytokemikalier) .
Gröna blad hjälper också kroppen att bli mer basisk.Om vi äter dom i tillräckliga mängder förstås. 

Min favorit smoothi se under salvian.

Bra ingredienser att ha hemma förutom frukt och grönt är:Något surt som citroner,lime och äppelcidervinäger.
Och som bas till det mer grönsaksbetonade ( t.ex kål och gräslök ).Äpple och selleristjälkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar