VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG SOM KOMMER ATT HANDLA OM ÖRTERNA I MIN TRÄDGÅRD MEN OCKSÅ OM LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT .T:EX GRÖNA SMOOTHIS OCH INTRESSANTA BÖKER .

söndag 4 mars 2012

MÖRDARSNIGLAR

Jag har provat metod 1: Att plocka sniglarna i en spann med saltat vatten,jag köpte en stekpinne och plockade sniglarna med den.Men denna metod är blaskig och inte speciellt kul så det blev NEJ för denna metod .
Metod 2:Köpte öl fällor och satte ut.Sniglarna gick i fällorna,men här måste man köpa öl och samma blaskiga visa igen.Har man en trädgård där man kan gräva ner alltihop så kanske metoden är ok,men det har jag inte.Och man kan inte ha en kompost som luktar öl ,dessutom började jag slarva med tömningen. Så NEJ för denna metod.
Metod 3:Plockade sniglarna och stoppade dom i frysen så att dom dog.Detta gjorde jag ett par gånger men NEJ ,usch jag vill inte ha dom där.
 Metod 4:Sen köpte jag nematoder, en slags små maskar om jag har fattat rätt.Hur bra detta fungerade vet jag egentligen inte men har man grannar som inte håller efter sniglarna och dessutom har komposter så kommer det in nya sniglar hela tiden.Så NEJ inte heller denna metod var rätt för mig.----Sen jag skrev detta har jag fått fram nya uppgifter som kanske gör denna metod intressant igen.Tidningen Allt om trädgård berättar om det norska preparatet Nemaslug.Metoden går ut på att samla ihop ett gäng sniglar,doppa dom i preparatet,klippa itu dom och lägga delarna på lämpliga ställen så att delarna blir uppätna av andra sniglar och på detta sätt sprida nematoderna.
Metod 5: Att satsa på växter som sniglarna inte gillar.Detta är en metod som DELVIS har FUNGERAT.Jag sådde ringblommor,köpte lavendel och en del andra växter som har fått vara ifred. Salvia och rosmarin får också vara i fred.Problemet för mig är att jag inte kan låta bli att köpa dom växter som jag vill ha och en del av dom gillar naturligtvis sniglarna,men i vissa områden i trädgården minskar snigel attackerna med denna metod. 
Metod 6:Kalk.Sniglarna dör om dom får kalk på sig.Denna metod kan man använda t.ex om gräsmattan har många bebissniglar,då kalkar jag gräsmattan.Eller strör kalk i komposten osv.ANVÄNDBAR metod.
Metod 7: VITLÖK sniglarna dör om dom kommer i kontakt med vitlök.Jag har dock inte kommit så långt ännu att jag har provat detta 
Metod 8:KOPPAR kan användas som punkt insatts t.ex vira koppartejp runt en kruka.
Metod 9:Se komposten som en snigelfälla.Här ser jag till att det alltid finns medel med järnfosfat runt komposten,så att dom kan äta detta på väg in i och ut ur komposten.(Sniglarna älskar komposten) .
13-04-29 Jag har kommit på en annan ide att ta bort komposten helt och hållet.För trots allt är komposten en barnkammare för sniglarna.Istället har jag köpt ett skurupsborr och komposterar numera direkt ner i jorden.Dom ituklippta sniglarna kommer att åka ner i hålen dom också.Se mina inlägg om detta borr.
Metod 10:KLIPPA itu sniglarna med en vass sax.Otäckt i början men man vänjer sig.
Metod 11:KAFFE dödar sniglarna.Jag lägger i en hög med kaffesump i vatten -kannan häller i vatten och låter detta stå över natten eller ett dygn så där.Denna blandning kan sen hällas över komposten,ibland stenar och andra ställen som är svår åtkomliga.FUNGERAR till viss del

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar