VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG SOM KOMMER ATT HANDLA OM ÖRTERNA I MIN TRÄDGÅRD MEN OCKSÅ OM LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT .T:EX GRÖNA SMOOTHIS OCH INTRESSANTA BÖKER .

söndag 4 mars 2012

SALVIA

SALVIA
LÄTTASTE SÄTTET att SÅ vattna igenom jorden och häll ut en påse frön.(fröna är ljusgroende) Så småningom sår dom sig själva.

Gillar SOL och KALKHALTIG jord.
HUMLOR och BIN gillar salviablommorna.
MÖRDARSNIGLAR:Har aldrig sett en snigel äta på en salvia.

TORKADE BLAD
Blad för torkning plockas före och under blomningen.

GRÖN SMOOTHI (2 pers.)
4 cm /5cm färsk ananas skär i bitar.
En knippe/kruka salvia.
En handfull ärtskott eller sallad
2 bananer
En halv citron i bitar
5dl vatten och mixa alltihop
Dela smoothin i 2och fyll på med vatten upp till en liter till var och en och drick då och då under dagen
Detta är min favoritsmoothis

Drick inte stora mängder salvia under lång tid för den har medicinsk verkan och inte alls om du är gravid

SAMMPLANTERING 
 Salvia mellan kålplantorna lär vara ett bra medel mot larver.

BLOMMORNA är ÄTLIGA.Till salladen och även till te.
MER OM SALVIA som jag läst men inte provat ännu:
Salvian gillar tydligen inte järnredskap.Vilket passar mig bra då jag tänker testa  kopparredskap på vissa delar i trädgårdslandet.
Det finna många sorters salvia några som jag tycker verkar spännande är dom vackra salviorna Brokig purpursalvia och Purpursalvia .Eftersom man kan samplantera dom med kålväxterna skulle man kunna göra något tjusit av detta,om inte i år så nästa år.
Tydligen är det bra att ha ett mellanrum på 35-50 cm mellan plantorna.Beskära efter blomningen och naturligtvis klippa topparna ofta för att hålla plantan tät.
Torkade blad håller insekterna borta från klädskåp och linneskåp påstås det.
Och om man regelbundet gnider tänderna med ett blad lär dom bli vitare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar